Dansa med oss

Sa vi att vi älskar att dansa? Det gör vi verkligen!

Inom föreningen finns det flera olika dansaktiviteter, vi dansar både svenska och utländska danser, modedanser, salongsdanser, gamla hederliga pardanser och gammeldansvarianter.

Polskegruppen danskul

Gillets polskegrupp vill gärna ha fler dansare. Vi tränar på torsdagar klockan 18.30-20.30 i Gillestugan, Rutviksvägen 11 Gammelstad.

Vi är en oerhört blandad grupp från tonåringar, via småbarnsföräldrar till 60+, alla är välkomna till oss. Vi tar hand om de som behöver extra träning på dansstegen och fixar utmaningar för riktigt dansvana. Är du intresserad av polskor? Kom och prova!

Anmälan och frågor:
Eva Espling Mattsson, 070-274 74 76, dans@lulehembygdsgille.se

Herrskapsdanser

Vi dansar som man gjorde för 200 år sedan på onsdagar i Gillestugan, Rutviksvägen 11 Gammelstad.

I första hand dansar vi de kontradanser och långdanser som norrbottensprästen Lars Engelmark nedtecknade 1793 men också 1700- och 1800-tals danser från andra dansböcker.

Information och frågor:
Bengt Martinsson 0920-22 21 80,
elisabengt@telia.com

Dansen är en studiecirkel i samarbete med ABF.

Nybörjar- och gammeldanskurser

Vill du lära dig schottis, vals, hambo, rundpolska med mera?

Vi arrangerar ofta nybörjarkurser eller workshops där du kan delta. Vi alternerar med att hålla dem dels i vår egen föreningslokal Gillestugan i världsarvet Gammelstad eller till exempel i Ebenesers lokal inne i centrala Luleå.

Besök vår facebook-sida för hitta våra aktuella evenemang och aktiviteter.

Har du frågor kan du skicka dem till

dans@lulehembygdsgille.se